SEO-copywriting: goed gevonden worden in zoekmachines

Webteksten schrijven wij altijd voor mensen, maar we optimaliseren ze natuurlijk ook. Dit betekent dat je van ons teksten kunt verwachten die jouw doelgroep raken en goed scoren in zoekmachines.

Geen zin of tijd om je website bij te werken? Of niet de technische kennis in huis? We kunnen de SEO-aanpassingen ook invoeren in het cms van je site. Dan heb jij daar geen omkijken naar.

search
search
search
search

Aan de slag met SEO-copywriting

Liever zelf aan de slag met SEO-copywriting? Deze tips helpen je op weg:

Bepaal je zoekwoorden

Kies de juiste zoekwoorden voor je website en bepaal voor elke pagina de belangrijkste zoekwoorden.

  • Kies per pagina unieke zoekwoorden (geen kanibalisme).
  • Zorg voor tekstfocus.
  • Laat de zoekwoorden terugkomen in de paginatitel, tussenkoppen en tekst.
  • Overdrijf niet, schrijf aantrekkelijk.

Verwerk de zoekwoorden in de paginatitel (h1)

De titel van je webpagina is heel belangrijk voor SEO.

  • Bevat de belangrijkste zoekwoorden.
  • Duidelijk en pakkend.
  • Zorg ervoor dat de lezer krijgt wat hij verwacht.
  • Zoveel mogelijk actief.
  • Maximaal 70 tekens.
  • Eén h1 op de pagina.

Verwerk zoekwoorden ook in de overige paginatitels (h2 en h3)

Houd de aandacht van je lezer vast met tussenkoppen. Zo weet Google ook waar de pagina over gaat.

  • Maak tussenkoppen zoveel mogelijk actief.
  • Duidelijk en pakkend (net als de h1).
  • Dekt de lading van de alinea die erop volgt.
  • Verwerk in de h2’s de zoekwoorden die iets minder belangrijk zijn dan die van de h1, of die wat minder zoekvolume hebben.
  • Gebruik een h3 als je binnen de h2 nog een apart stukje schrijft of een opsomming maakt.

Beschrijf je pagina zo goed mogelijk in de title tag

Dit is de titel in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Zorg dat deze pakkend is en aansluit op de inhoud van de pagina.

  • Maak de title tag zoveel mogelijk actief.
  • Beschrijf de pagina zo exact mogelijk. Stel jezelf de vraag: wordt mijn vraag beantwoord met deze pagina?
  • Houd 50 tot 60 tekens aan als indicatie voor de lengte.

Zorg dat de meta-omschrijving overeenkomt met de inhoud van de pagina

Komt de omschrijving overeen met de inhoud van de pagina, dan nemen zoekmachines de meta-omschrijving meestal over.

  • Geef antwoord op de zoekvraag van de gebruiker.
  • Schrijf actief, omschrijf de inhoud van de pagina, gebruik 1 of 2 zoekwoorden in de beschrijving.
  • Verwerk een call-to-action in de beschrijving, zoals Bekijk hier (…), Regel nu (…), Lees hier meer over (…), Ontdek welke voordelen (…).
  • Houd 120 tot 158 tekens aan als lengte.
  • Belangrijk voor het doorklikpercentage (CTR).

Neem belangrijke zoekwoorden ook op in de url

Een SEO-vriendelijke url is kort, duidelijk en leesbaar.

  • Zorg dat de url de belangrijkste zoekwoorden bevat.

“Het is belangrijk om verder te kijken dan rankings en ervoor te zorgen dat een website voor iedereen bruikbaar is.”

Ruth Everett, SEO-specialist